آسیب شناسی جامعه منتظر در آئینه روایات
47 بازدید
نقش: نویسنده
سال نشر: 0
تعداد جلد : 1
وضعیت چاپ : چاپ نشده
نحوه تهیه : فردی
زبان : فارسی
چکیده انتظار باعث پویایی جامعه گشته و همه افراد خود و جامعه را برای برپایی حکومتی سراسر عدل آماده می کند و در برابر ظلم، فساد، بی عدالتی، سلطه پذیری و هر نوع ناهنجاری به مبارزه بر می خیزد تا بتوانند زمینه را برای ظهور امام عصر -عج الله تعالی فرجه- فراهم سازد. دشمنان سلطه طلب اندیشه های انتظار را مهم ترین دژ مستحکم و نفوذ ناپذیر می بینند و لذا در مرحله اول به فکر شبهه افکنی و تردید در اندیشه های برخاسته از معارف قرآنی مهدویت افتاده تا بتوانند با تضعیف پایه ای ایمانی جامعه منتظر، حس مبارزه طلبی و استقلال خواهی و ظلم ستیزی را گرفته و سیطره خود را بر چنین جامعه ی در خود فرورفته و آسیب پذیر فراهم سازند. این آسیب ها گاهی انحراف اجتماعی را به جایی می رساند که منتظران ظهور در اثر گمراهی از مسیر صحیح، در اصل وجود امام عصر هم به شک می افتند و این انحرافات و گرفتاری ها به قدری درد آور است که طبق بعضی از روایات از سدیر صیرفی نقل شده که گفت: در موقعی که حضرت امام صادق (علیه السلام) مسئله غیبت را متذکّر شدند، به قدری ناراحت و گریان بودند که عقل از سر ما پرید و از ناله های هولناک آن حضرت قلب های ما به فغان و خروش آمد. آنگاه وقتی از حضرت، علّت ناراحتی و اندوهشان سؤال شد، فرمود: وقتی گرفتاری های شیعیان را در زمان غیبت ملاحظه می کنم و می بینم که بسیاری از آنان از دین و عقیده خودشان برگشته اند، این چنین ناراحت می گردم و حزن و اندوه برمن غالب می شود. از سوی دیگر با ارائه راه کار های دینی بر گرفته از روایات اهل بیت عصمت علیهم السلام که همان تفسیر قرآن کریم می باشد و عملی کردن آن ها در جامعه می توان به یک ایده آل مناسب اجتماعی دست یافت چنانچه در روایتی از امام صادق (علیه السلام) نقل شده است که فرمودند: بهترین زمان قرب بندگان به خدا و بهترین زمان رضایت و خشنودی خداوند از آن ها، زمانی است که آن ها حجت خدا را در میان خود نیابند و مکان وی را ندانند و در عین حال، می دانند که حجت و برهان خداوند باطل نمی شود. و زمین از حجت خالی نمی ماند). در این هنگام است که باید شما شیعیان هر صبح و شام، منتظر فرج امام (علیه السلام) باشید. شدیدترین زمان غضب خدا بر دشمنانش نیز، زمان غیبت حجت او است. خداوند می داند که بندگان واقعی وی به جهت غیبت حُجّتش، دچار شکّ و تردید نمی شوند. زیرا اگر چنین بود، خدا لحظه ای حجت خود را از بندگانش غایب نمی فرمود و این امر (مسئله غیبت) نمی باشد مگر به خاطر شریرترین افراد مردم. یاد آور می شود که اندیشه مهدویت و اینکه روزی جانشین آخر و دوازدهمین حضرت محمد صلی الله علیه و آله و سلم پس از سال ها در پس پرده غیبت بودن ظهور خواهد کرد، اندیشه ای است همگانی و مخصوص فرق ویا مذهب خاصی نمی باشد. مبارکفوری از دانشمندان اهل سنت بر این باور پافشاری می کند که مشهور میان مسلمانان این است که در آخر الزمان مردی از اهل بیت رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم ظهور خواهد کرد ودین اسلام را در جامعه اجرا نموده و جهانی و فراگیر خواهد کرد و همه مسلمانان از او حمایت و پیروی می کنند؛ او بر همه ممالک اسلامی حکومت می کند؛ یعنی حکومتی جهانی و واحد بر پایه تعالیم اسلامی و نام آن حضرت مهدی است که هنگام ظهورش دجال قیام خواهد کرد و حضرت عیسی بن مریم علیه السلام از طرف خداوند ماموریت یافته و به زمین نازل گشته و دجال را به قتل می رساند و پشت سر حضرت مهدی علیه السلام نماز خواهد خواند. در باره حضرت مهدی علی السلام روایات فراوانی از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل شده است که بزرگانی از علمای اهل سنت آن ها را در کتاب های خود آورده اند از جمله: ابی داوود؛ ترمذی؛ ابن ماجه؛ حاکم؛ طبرانی؛ ابویعلی الموصلی و ... و همه این ها روایات را توسط اصحاب از رسول خدا صلی الله علیه و آله و سلم نقل کرده اند، اصحابی مانند: علی بن ابی طالب؛ ابن عباس؛ ابن عمر؛ عبد الله بن مسعود؛ انس ؛ ابی سعید خدری و... . اما هر اندیشه با اهمیتی گاهی در اثر کوتاهی باورمندان آن ، دچار آفت ها و آسیب هایی می شود که بایستی این آسیب ها را شناخت و راه کارهای لازم برای مبارزه با آن را هم بدست آورد تا جامعه ای ساخته شود که پذیرای حکومت جهانی حضرت مهدی علیه السلام باشد . برای مقابله با آسیب های انتظار بایستی جامعه را از جمود و ناآگاهی رهانید و انتظار درست را بر همگان روشن نمود و به جای پرداختن به مباحث غیر ضروری به کارهای بنیادین روی آورد. با شناخت منطقی و عملی امام، زمینه را برای ظهور مهیا ساخت و با استفاده از راه کارهای اجتماعی و پرهیز از فرد محوری دینی، جلو سستی ها و کوتاهی را گرفت که در این جامعه امیدوار گمراهی و انحراف را از جامعه دور خواهد نمود و قرآن کریم و سیره اهل بیت عصمت و طهارت را نصب العین زندگی خود قرار داده و با هشیاری در مقابل فتنه انگیزی های دشمنان ارتباطی توام با عزت را با کشورها غیر مسلمان در پیش خواهد گرفت. آری در سایه عدل می توان از ظلم و هرج و مرج ریشه کن ساخت و با ایجاد امنیت روحی و روانی زمینه را برای رواج ارزش ها مهیا کرد که امر به خوبی ها و نهی از زشتی که در واقع نظارت همگانی مردم بر حکومت ها و اعمال جامعه و خود می باشد و با تقویت بنیه اقتصادی حکومت در سایه پرداختن حقوق و مالیات های اسلام، اقتصاد اسلامی را رونق داده و جامعه را از فقر و فاصله طبقاتی رهانید. از سوی دیگر رهبران فکری وظیفه دارند با روشن گری های خود نگذارند که فرصت طلبان از روایات مهدویت سوء استفاده کرده و جامعه را به هرج و مرج اعتقادی بکشانند و با تشکیل حکومت دینی با پرچم داری ولایت فقیه و اجرای احکام والای اجتماعی اسلام ، به مبارزه با استکبار و حکومت های طاغوتی بر خاست و از دیگر سو با ایجاد وحدت اسلامی به اقتدار حکومت و جامعه اسلامی افزود که در این حال و در سایه روشن گری رهبران فکری مدعیان دروغین توان فرصت طلبی و سوء استفاده از عوامل اقتصادی و فرهنگی را از دست خواهند داد. و وقتی جامعه ای از تهاجم های فرهنگی در امان ماند، بهتر می تواند به سوی سعادت و کمال در حرکت باشد و با الگو پذیری درست و به جا از تاریخ پر فراز و نشیب ترسیم شده انبیای الهی در قرآن کریم و با هدایت یافتن از تفسیر و سیره ی اهل بیت علیهم السلام از یک سو جامعه ای قرآنی ساخت و قرآن را از مهجوریت به متن جامعه کشاند و از دیگر سو با تقویت آموزه های مهدویت، آسیب پذیری جامعه را کنترل نمود و جهان را به سوی اندیشه های والا و مشکل گشا دعوت نمود.